LOG IN

FR - EN - NL

loading
*blog_back

We willen veel.

We willen veel.

We willen regelmatig oefenen, een evenwichtig dieet eten, dagelijks mediteren, ons wezen, ons leven, onze verlangens en hun tegendeel ontwikkelen, de grote teksten lezen, ook de kleintjes lezen, onze relaties verzorgen, tijd nemen voor familie, frisse lucht inademen, de ruggengraat op één lijn houden.... en vaak is het raadzaam om meer te doen. 

Dus hier is wat advies.
Doe weinig. En let er op.

 

Verminder uw invloed

Daarom is het niet nodig om te vrezen voor het onvoltooide, maar eerder om de overbeëindigde te betreuren. Omdat het onvoltooide niet noodzakelijkerwijs het onvoltooide betekent.
Ghang Yen-Yuan

In veel geblokkeerde situaties, ongeacht het veld, lijkt de oplossing vaak te zijn om "harder te proberen". De deur gaat niet open? Druk harder op het handvat. Is er te veel werk? Werk harder om het te verminderen. Weigert je partner nog steeds je mening? Harder aandringen. Heb ik zoveel geld verdiend door dit te verkopen? Verkoop meer en verkoop het voor meer.

Men zou kunnen stellen dat dit overeenkomt met de algemene groeilogica van de levende wereld. De boom groeit uit het zaad, groeit en produceert steeds meer vruchten. Maar het is niet de boom. Dit is een deel van de boom. De hele "boom" is een volledige cyclus en als een boom een veelheid aan zaden produceert, kunnen botanici nu statistisch berekenen dat slechts één van hen het volwassen stadium van de boom zal bereiken, om het over te nemen. De boom doet niet meer: hij doet weinig.

Wat ons betreft, krijgen we zelden het idee dat we minder kunnen doen - en dat het beter kan werken!

De invloed ervan verminderen betekent dat we de wereld niet langer vormgeven naar ons idee en gemak. Het betekent dat de wereld stroomafwaarts even transparant moet zijn als stroomopwaarts.

De invloed die we proberen te hebben op de wereld komt te vaak voort uit een pathologische behoefte om de wereld te domineren. 

Het maakt niet uit: het maakt niet uit...

Voor het fysieke lichaam biedt "weinig" ons een kostbare kans: de mogelijkheid om onze waarnemingswijzen te ontwikkelen en open te stellen. Net zoals een fotogevoelige film die door blootstelling aan te veel licht zal verbranden, of elke machine die overmatig gebruik zal verslechteren, zijn de fysieke sensoren van onze zintuigen snel ongevoelig voor de instroom van sterke of continue sensaties. Iemand die zijn trommelvliezen aan hoge geluidsniveaus onderwerpt, verliest een deel van zijn gehoor.

Omgekeerd zal het focussen op kleine dingen, op lichtgevoelens, onze zintuigen stimuleren om zich te ontwikkelen. Op deze manier worden we in staat om meer en meer dingen te voelen, meer en meer subtieler.

En wanneer we ons bewust kunnen worden van de dingen terwijl ze nog in hun kinderschoenen staan, is het heel gemakkelijk en moeiteloos om er iets aan te doen. Een kofferbak verdraaien is onmogelijk. Het kantelen van een jonge scheut vereist geen kracht. Maar je moet de schietpartij hebben kunnen zien zoals hij net uit de grond kwam. 

Wie goed werkt, laat geen sporen na
Lao-Tzu

Less is more

Echter, als het meest en het meest indruk maken op ons bewuste gedrag, is het het "kleine" dat de overhand heeft op ons onbewuste deel.

In de antropologische structuren van onze verbeelding vinden we een proces dat vooral deze prevalentie van het kleine benadrukt: "gulliverization" of hoe je het microscopische, het kleine, het kleine, het kleine, kan angsten wegnemen.

Dit fenomeen begint met de dubbele ontkenning: met de helft van het bedrag krijgen we meer. Deze dubbele omkering, eerst ontvangen op het niveau van de beelden, maakt het mogelijk om de waarden te transmuteren door eufemisme: het karakter van Jona, bijvoorbeeld, wordt dan de antifrase van het slikken, en transformeert vraatzucht in de kwaliteiten van de maag van zachtheid en bescherming.

Deze verwevenheid van waarden leidt tot een gulliverization, tot de ontdekking van de kleine wereld (de lilliputters) - en dus van de meest ijle, de minst bedreigende (zie de fascinatie, sinds de oudheid, voor het microscopische, voor de wereld van de kleine, waarin we tot op de dag van vandaag in elkaar grijpende structuren ontdekken die steeds kleiner worden). Gulliverization voert dus een omkeerbare minimalisatie van de hebzuchtige kracht uit (Bes, de ithyphallic dwerg, de lares goden, de kleine duim, de kabouter (Neptunus geminimaliseerd), dwergen en kabouters, kwaadaardig maar vriendelijk ondanks de negatieve connotatie die de kerk geprobeerd heeft hen te geven).

Het is in de dubbele actieve/passieve zin van de werkwoorden dat het semantische mechanisme van deze inversie wordt gevonden. De verbeelding is gefascineerd door het gebaar dat het werkwoord aangeeft, maar het onderwerp en de aanvulling kunnen worden omgekeerd.

Het onbewuste, door zich te hechten aan vermindering, aan het kleine, aan het omgekeerde, of beter, geeft zijn waarde terug en verzoent zich met wat het beangstigt, de dood, het vallen, het vallen, 's nachts....

Dit is nog steeds een zeer kleine hoeveelheid die honderdduizend keer meer transmutaties kan veroorzaken. 

Een beetje wetenschap 

In de neurobiologie zijn zeer lichte en lage stroombelastingen van bijzonder belang.

In 1963 ontdekte Nobelprijswinnaar John C. Eccles het bestaan van duizenden elektrische golven die zich lokaal op korte afstand voortplanten rond de duizenden synapsen van elk van de neuronen die de hersenen vormen. Dit zijn de microvelden van Eccles. De coherente activiteit van een groot aantal neuronen creëert zo een elektromagnetische trilling in een frequentieband, het zogenaamde hersenritme, dat kan worden waargenomen in de elektro-encefalografie (EEG).

Het zijn deze milli-stromen die worden gegenereerd door de synapsen die alle ontvangen en verzonden informatie door ons lichaam verwerken. Zij zijn verantwoordelijk voor het functioneren van de hersenen, door het combineren van analoge en digitale codering van informatie.

Wat veel is, is verdund.
Aandacht besteden aan het weinige, "investeren in verlies", wordt steeds gevoeliger.

In deze gevoeligheid, dit luisteren naar het beste, komt dan de actie zonder moeite. We handelen niet langer ondanks of tegen de omstandigheden in, maar door de stroom te volgen - omdat we die konden waarnemen.

Om te handelen zonder gescheiden te zijn, niet langer deel uit te maken van de wereld, maar van de wereld.

Etienne Borel - Leraar van taiji quan en qigong

Xuan Qi Gong

 

tanShi shop

*tanshi_more_content

tanShi maakt gebruik van eigen cookies en cookies van derden voor marketing-, profilerings- en statistische doeleinden. Raadpleeg ons Privacybeleid of beheer uw cookie-instellingen. Klik op AFSLUITEN om akkoord te gaan met de cookies.

AFSLUITEN